ایرانسل

ایرانسل، چالشی برای خانواده‌ها

یکی از بینندگان «تابناک» در پیامی نوشت: با ورود اپراتور دوم به عرصه ارتباطات کشور، مردم ما توانستند حق انتخاب از میان اپراتورها را داشته باشند. ایرانسل توانست با ارایه خدمات ارزش افزوده مثل GPRS و پیام چند رسانه‌ای برای خود هویتی ایجاد کند و صد البته، ‌این موارد را وقتی به قیمت ارزان سیم‌کارت‌ها هم اضافه کنیم، می‌بینیم که خدمات خوبی در این مدت ارایه کرده است.

اما همیشه و در همه جا عده‌ای سودجو نیز بین توده مردم هستند و بی‌نام و نشانی سیم‌کارت‌های ایرانسل و ولع این اپراتور در فروش سیم‌کارت‌هایش مشکلاتی را برای مردم کشور پدید آورده است، زیرا اگر کسی قصد مزاحمت داشته باشد دیگر ترسی از کشف مزاحمت ندارد و حتی همچون گذشته، زحمت رفتن به باجه تلفن کنار خیابان را هم به خود نمی‌دهد و با تهیه دو عدد سیم‌کارت ایرانسل به قیمت ناچیز، شروع به ‌ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم می‌کند؛ به هر کس که دلش بخواهد زنگ می‌زند و هر چه دلش بخواهد می‌گوید.



برای نمونه، چندی پیش، فردی روزانه چندین بار با تماس برقرار کردن با همسر بنده، باعث بروز مشکلاتی برای خانواده‌ام شده بود. این شخص گویا همسر بنده را با فرد دیگری اشتباه گرفته و اصرار دارد که اسم تو فلان است و من تو را می‌شناسم. البته یک بار از یک تلفن ثابت هم تماس گرفته بود که وقتی بنده با آن شماره تماس گرفتم، شخص آن سوی خط با شناختن فرد مزاحم عنوان کرد که به وی تذکر می‌دهد تا از این کار زشت خلاف اخلاق دست بردارد که انصافا هم تماس‌ها قطع شد. اما از چند روز پیش، باز هم تماس‌های ایرانسلی توسط افرادی که از لهجه‌شان معلوم است که از نزدیکان همان شخص هستند، آغاز شده و وقتی خودم با آنها تماس می‌گیرم، خیلی راحت می‌فرمایند دلم می‌خواهد و زنگ می‌زنم و باز هم خواهم زد و اصلا این تو هستی که مزاحم من می‌شوی.

حال من از مسئولانی که ‌این مشکل در حوزه وظایفشان است، تعیین تکلیف می‌کنم.
آیا جایی هست که معرفی کنند تا من با مراجعه به آنجا رفع مزاحمت کنم؟ البته پاسخ حتما منفی است و حتی اگر مثبت باشد و رفع مزاحمت از طریق قطع تلفن شد، آن فرد به راحتی می‌تواند باز هم سیم‌کارت دیگری خریداری کند و باز هم روز از نو و روزی از نو.
آیا بنده با تماس با همان شماره ثابت آدرس فرد مزاحم را پیدا کنم و با او درگیر شوم و به احتمال زیاد کارم به دادگاه و کلانتری بکشد؟ مسلما یا من او را خواهم زد و یا ایشان بنده را در هر حال باید به دادگاه مراجعه کرد.

آیا همسر از همه جا بیخبرم را متهم کنم و به او شک کنم که لابد کاری کرده که مزاحمت برایش ایجاد می‌کنند و خانواده‌ام را متلاشی کنم؟
آیا سیم‌کارتی که همسرم سالها از آن استفاده می‌کند و شماره‌اش در اختیار دوستان قدیمی ایشان است که اکنون امکان ارتباط با همه آنها و اعلام تغییر شماره تلفن وجود ندارد را بفروشیم و خط دیگری تهیه کنیم؟

به راحتی می‌توان این مشکل را با استفاده از نرم افزار‌ها و بلوکه کردن آن شماره برطرف کرد، ولی چرا باید این کار را انجام دهم؟ مهم این نیست که مشکل همسر من چگونه رفع می‌شود، بلکه مهم این است که بلوکه کردن شماره هیچ هزینه‌ای برای فرد مزاحم ندارد و باعث دست کشیدن او از ایجاد مزاحمت برای افراد دیگر نمی‌شود و از طرفی می‌تواند شماره را روی دیواری یا هر جای دیگری بنویسد و باعث شود لیست شماره‌های بلوکه همسر بنده روز به روز طولانی‌تر شود و این یعنی پاک کردن صورت مسأله.

وقت آن نرسیده که ‌این بختک یک بار برای همیشه از سر خانواده‌ها برداشته شود؟ آیا نمی‌توان راهکاری برای این مشکل پیدا کرد؟ آیا نمی‌توان به دلیل ارزانی سیم‌کارت افراد مزاحم را به دلیل عدم صلاحیت در استفاده از این پدیده در لیست سیاه قرار داد و دیگر اجازه خرید سیم‌کارت «برای مدت محدود یا نا محدود» به آنها نداد؟ این خلأ قانونی کی باید پر شود؟!

نظرات کاربران:
از سایت تابناک برای انعکاس این خبر ممنون هستیم...ما نیز با این معضل روبرو بودیم...ایدوار هستیم مسئولان محترم پاسخی قانع کننده داشته باشند...متاسفانه با ورود هر چیز جدیدی در زندگی مردم مشکلاتی ایجاد می شود که کسی جواا گو نیست...
کاملا موافقم. من هم چون شماره نسبتا رندی دارم خیلی مزاحم ایرانسلی دارم که واقعا خسته ام کرده اند و نمی دانم چه کار کنم؟!
این مشکل برای همسر من هم پیش آمد وقتی با خدمات ایرانسل تماس گرفتم و موضوع را گفتم و حتی گفتم پیامک های آن فرد مزاحم را هم می توانم برایتان بفرستم به من می گوید اول باید بروی دادسرا شکایت کنی بعد از تایید دادسرا بیاوری ایرانسل پیگیری کنیم یعنی من چند روز باید از کار و زندگی بیفتم و کلی هزینه کنم تا ایرانسل به خود زحمت بدهد سیم کارت 10 تومانی اون شخص را بسوزاند تا این دفعه با پرداخت 7 تومان دو تا سیم کارت بگیرد و به مزاحمت هایش ادامه دهد آیا واقعا این یک راه حل منطقی هست؟
واقعا گله بجائیه . و جالبتر اینکه آیا مسئولین از این گونه سوء استفاده ها بی خبر بوده اند !!؟؟؟ حتما باید سر مزاحمتهایی از این قبیل یک نفر کشته شود بعد فکری کرد !؟؟؟
باز خوش به حال شما که به همسرت شک نمی کنی. فکر می کنم بیش از 50 درصد آدمها تو این مواقع به همسرشون شک خواهند کرد و مشکلات صد چندان خواهد شد.
با هر فناوری باید فرهنگ آن هم ایجاد شود و راه جلوگیری از آن نیست. نمی شود با فرض استفاده از بلوتوث برای انتقال فایل های ناخواسته فروش گوشی بلوتوث دار را ممنوع کرد یا نمی شود اینترنت را کلا بست چون یکی چت می کند و دیگری ای میل می فرستد! اگر ما به فرهنگ استفاده از سیم کارت ارزان نرسیده ایم راه ثبت مشخصات دقیق خریدار (شماره ملی) است تا اگر سیم کارت مجانی هم بود در صورت شکایت فرد خاطی معلوم شود نه این که سیم کارت را گران کرد یا فرد را در لیست سیاه قرار داد، همانطور که در مورد پلاک ماشین و رانندگی و نیز موتورسواران هم این مسئله به گونه ای صدق می کند. در مجموع این که کسی نمی تواند شماره اش را هم عوض کند جای سوال دارد؟ مگر دوستان قدیمی که شماره همسر آقای نویسنده متن را دارند، نمی شود با آنها تماس گرفت و شماره جدید را داد؟ یا نمی شود یک ماه دو ماه گوشی را خاموش نگه داشت؟!!
هر تکنولوژی جدید مشکلات خاص خودش را هم به همراه دارد اما نکته مهم اینکه همین تکنولوژی جدید راهکارهای جدید هم برای مواجهه با مشکلات به همراه می آورد. به این هم وطن عزیز پیشنهاد می کنم که ایشان هم به سادگی تلفن شخص مورد نظر را در لیست سیاه گوشی خود قرار دهد تا از مزاحمت های بعدی پیشگیری نماید. شخص مزاحم که بی نهایت نمی تواند سیم کارت جدید فراهم نماید.
من هم مشکل مزاحمت از طریق ایرانسل را داشته ام و شکایت کرده ام و در حال حاضر پیگیر آن شکایت هستم. شما هم می توانید شکایت کنید البته زحمت و اتلاف وقت زیادی دارد.اما راه حل اصولی این است که دولت به ایرانسل فشار بیاورد که سیم کارت هایش فقط با ثبت نام واقعی به افراد فروخته شود.
چرا ملت ایران جنبه هیچ چیزی را ندارند؟ زمانی که سیمکارتها به قیمت‌های بسیار گزاف و با دو سال تاخیر به مردم واگذار می شد همه می گفتند فلان کشور سیمکارت رایگان می دهد فلان کشور فلان و بهمان. حالا یک شرکتی آمده و با احترام گذاشتن به مشتری خدمات خوب و ارزان می دهد این جوری تخریب می شود. باید واقعا با صحبت های کارشناسانه با تبعات واگذاری سیمکارت ارزان قیمت برخورد کرد. آیا در تمام کشورهایی که سالهاست سیمکارت رایگان به کاربران می دهند چنین مشکلاتی وجود دارد؟
کاملا موافق هستم خود من هم از دست مزاحمین به شماره های ایرانسل در امان نیستم خواهشمندم که رسیدگی شود
عزیز من مشکل از خودمونه
و تا ما همین آدم های امروز هستیم این مشکل حل نمیشه

خوب جلو ایرانسلو گرفتن
میره از باجه های مخابراتی زنگ میزنه
تازه ارزون تر هم هست
به نظر من باید فرهنگ سازی شود . زیرا با محدود کردن نمیتوان جلوی چیزی را گرفت. درست است که برای مدت کوتاهی راه حل است اما نمیتوان با محدود کردن فرهنگ سازی کرد.
با راهکار ساده ای می توان این مشکل را حل کرد. در این حالت کافی است از تنظیمات گوشی، تماس های ورودی را محدود کرد. در این صورت برای تماس های غیرآشنا، پیام اشغال (reject) فرستاده می شود. من این راهکار را امتحان کردم بسیار موفقیت آمیز بود.
منظور ایشان این است که وقتی رانندگی نیازمند صلاحیت است، وقتی داشتن اسلحه نیازمند مجوز است، وقتی داشتن نشریه نیازمند صلاحیت است، راننده تاکسی و آژانس شدن صلاحیت می خواهد، برای تلفن دار شدن نیز قوانینی را تصویب کنند که کسانی که صلاحیت استفاده از آن را ندارند، از داشتن تلفن منع شوند.
کاملا با این حرف موافقم.فکر می کنم برای مزاحمین تلفنی باید یک مجازات بسیار سنگین وضع کرد که کسی جرات مزاحمت پیدا نکند. من و همسرم هم از قزبانیان این مزاحمت ها هستیم. زندگی ما هم مختل شده است. آرامش از ما سلب شده...
این قضیه چه ربطی به ایرانسل دارد. مگر مزاحم نمیتواند از تلفنهای سکه ای و کارتی استفاده کند؟
اگر کسی از این تلفنها سو استفاده کند ردگیری او بسیار سخت است. در حالی که با توجه به شماره سریال گوشی و مدتی کنترل براحتی میتوان فردی را که از تلفن موبایل سو استفاده میکند به دام انداخت.
به نظر من این مشکل در هر جای دیگه ای ممکنه پیش بیاد مهم اینه که اگر فرد مذکور پیدا شد چنان برخوردی باهاش بشه که افراد دیگه جرات چنین کاری رو نکنن باید نقش بازدارندگی در این بین پررنگ بشه
با سلام ، به خدا من هم با این قضیه شدیدا مخالفم ، و نظرم بر این است که ایرانسل یا قیمت های سیم کارتشو گران کند ، یا اینکه نیروی انتظامی یه بخشی رو به مشترکان ایرانسل اختصاص دهد و اینطور نباشه که خط طرف رو ببندن ، نامه بهش بزنن و به دادگاه بکشوننش و یا زندانیش کنن یا یه جریمه سنگین بشود .
از ضعف قانونی این مساله که گبذریم متاسفانه
استفاده غلط از هر سیستمی گویا حتما باید
به مقدار زیاد در جامعه ما وجود داشته باشد
باید روی مردم هم کار کرد در اوایل دهه قبل
و دهه قبل تر از ان تلفنهای ثابت که دارای
ID Caller نبودند نیز مزاحمان تلفنی بسیاری
وجود داشت و باید حتما با مراجعه به
مخابرات مشکل را پیگیری میکردیم
اینها و صدها مورد دیگر از ضعف فرهنگی است
که متاسفانه به ان دچاریم
همسر من به بیماری ام اس مبتلاست و استرس و فشارهای عصبی باعث شدت یافتن بیماری می شود. عین همین مساله برای ایشان هم اتفاق افتاد که باعث قرار گرفتن در دوران حمله بیماری ام اس و بستری شدن در بیمارستان شد. به ناچار مجبور به عوض کردن شماره همراه اول ایشان شدیم. چه کسی پاسخگویی خسارات وارده به روح و جسم آزرده همسرم من میباشد؟
من هم هر روز این مشکل را دارم ولی در کشورهای دیگر رسم بر این است که برای ثبت نام سیم کارتهای اعتباری مانند ایرانسل مشخصات کامل مانند شناسنامه و آدرس منزل و..... دریافت می گردد ولی در ایران متاسفانه نه
همین مشکل را هم بنده مدت چند ماهی است که دارم چندی پیش از شورای حل اختلاف سوال کردم گفتند باید به دادسرای انقلاب برید وشکایت نمائید حال بر فرض بروم وشکایت کنم کلی باید از کار وزندگی بزنم ودنبال افراد خاطی بگردم با این همه دنگ فنگی که در شکایتها وپیگیریها است خواهشنا این نوع مشکلات را به مراجع قضائی گوشزد نمائید متشکرم
من و همسرم هم از قزبانیان این مزاحمت ها هستیم. زندگی ما هم مختل شده است. آرامش از ما سلب شده.
دوستان من درسته میشه بلاک کرد میشه ریجکت کرد اما این راه حل نیست
من باپیشر فت تلفن همراه موافقم
ولیکن این پیشرفت به چه بهائی
برای خودم من همین مسئله یعنی مزاحمت از خط ایرانسل وقتی به شماره خدمات ایرانسل تماس گرفتم
خیلی راحت به من گفتم باید بروید شکایت کنید حال برای من این سوال چرا در ایرانسل فقط فکر سود و فروش خط هستند وامکانی برای مشترکان نمیگذارند در صورت داشتن مزاحم بتوان از طریق خدمات مشترکین ایرانسل خط مربوط بدون اینگونه بروکراسیها ی مربوط با ان مسدود نمایید
از ابتدا باید هویت فرد خریدا معلوم باشه.تو نقل و انتقالات هم قوانین معقولی براش وجود داشته باشه.به همین سادگی مشکل از نصف هم کمتر میشه!.
ما مثل اینکه از همون قدیم عادت داشتیم صورت مسئله رو پاک کنیم.
معنای توسعه فرهنگی همین است عزیز دلم. سیم کارت گران میشود خیلیها اعتراض میکنند. سیم کارت ارزان میشود خیلیها اعتراض میکنند. و این تا مدتی که فرهنگ عمومی مشکل داشته باشد یک جای کار میلنگد. بایستی باور کنیم که جامعه از نظر فرهنگی مشکل دارد و الا کجای دنیا مزاحم تلفنی اینگونه داریم؟
مشکل از ایرانسل نیست، مشکل فرهنگ استفاده است. مگه در سایر کشورها قیمت سیم کارت ناچیز نیست؟
نه ربطی به ایرانسل داره نه باجه تلفن. نه ارزونی سیم کارت یا قبض تلفن. از همون موقع که دختر بچه بودمو خونه ی بابا این مزاحم تلفنیا بودن. الان هم هستن. ولی خانواده ی من بهم یاد دادن با این مشکل چطوری برخورد کنم. اونا که نمیتونستن مزاحمت رو ریشه کن کنن ولی تونستن به من یاد بدن با رفتار و گفتار درست بجا و مدبرانه چطور میشه هر مزاحم تلفنی رو با کمترین هزینه منصرف کرد. مزاحم که بیکار نیست همه ی وقتشون رو بذارن پای یه کار بی نتیجه. مطمئنا مشکل دوطرفه ی بدون شک گناه یک طرف ترازو که مزاحمه خیلی سنگینتره. ولی اونطرف هم بی وزن نیست!
اگر یک عده فرهنگ ندارند به ایرانسل چه مربوط
بهترین کار برای ایرانسل این است که تا زمان ثبت نام قطعی سیم کارت استفاده از سیم کارت میسر نباشد. در ضمن با تماس با شماره 140 و 130 می توانید موضوع را پیگیری نمایید. با تشکر
با تشکر از تابناک
باور کنید مشکل مخابراتی فوق را من نیز داشتم
با اینکه حتی پرینت اس ام اس ها را به دادگاه ارائه کردم هیچ اقدامی برای بنده صورت نگرفت
جالب اینجاست که قضیه از مزاحمت فرا تر رفته و به تهدید و فحاشی نیز کشیذه شد

حتی ادرس آن مزاحم را به من ندادند
پرونده هم همچنان مفتوح است
باید فرهنگ سازی بشود
ما بافرهنگ ترین مردم دنیا که هیچی ... کهکشانها هستیم ...
سلام علیکم .
متاسفانه باید عرض کنم که هیچ کاری نمیتونی بکنی اخوی . همین مشکل در حد حاد برای همشیره بنده پیش آمد و بعد از ماهها تلاش و شکایت و حتی کشاندان کار به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه از طریق دوستان ، باز هم راه به جایی نبردیم و هر دفعه از یک خط ایرانسل دیگر تماس گرفته میشد و حتی این اواخر افراد مزبور چون جری شده بودند ، به تلفن های عمومی هم متوسل میشدند .
مشکل از جامعه است . هر پدیده و تکنولوژی نو که در یک اجتماع وارد میشود ، نیاز به فرهنگ سازی دارد که متاسفانه نهاد های مربوطه کک شان هم نمیگزد و تنها پس از به وجود آمدن معضلات زیاد ، اقدام به ساختن بروشور و تراکت و تیزرهای تلویزیونی آن هم با قدرت اثر کم میکنند . وگرنه سیم کارت های پرپید ( یا سیستم پرداخت از قبل ) در همه جای دنیا به وفور یافت میشود و مورد استفاده مردم و توریست ها میباشد . صورت مساله را که نباید پاک کرد . بهتر است به صورت موثر فرهنگ سازی کنیم و نیز اپراتورها را مجبور به بالا بردن سطح تکنولوژی و امکان Trace یا ردیابی مشترک از طریق GPRS و GPS کنیم ( گر چه اگر موضوع امنیتی باشد ، از راه های دیگر به راحتی میتوان مشترک را کنترل و پیدا کرد ولی این راه ها هزینه بردار هستند و در مورد مسائل عام مورد استفاده قرار نمیگیرند )
این مشکل برای دختر و همسر من هم پیش آمد و نه تنها از طریق ایرانسل بلکه از همراه اول هم بود. پیگیری و اعتراض هم به هیچ جا نرسید.
بهتر است که شروع استفاده از سیم کارت اعتباری منوط به ثبت نام و درج مشخصات باشد که قابل پیگیری شود.
ضمن اینکه دستگاه قضائی و پلیس هم اگر با چند تا از اینها برخورد کرده و آن را علنی کنند درس عبرتی خواهد شد. 
طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی مزاحمت تلفنی علاوه بر قطع تلفن و قوانین خاص مخابرات از یک ماه تا 6 ماه زندانی دارد و پیگیری کنید مطمئنا موفق می شوید
من یه خط همسرم رو
+ تنها ; ٤:٠٥ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٩ اسفند ،۱۳۸٧
comment نظرات ()